Spain

El criteri sanitari de la Generalitat engabia els barcelonins a la ciutat

Barcelona és des d'aquest dilluns l'única ciutat d'Espanya en què els seus habitants no poden entrar i sortir, tret que sigui per motius laborals, malgrat haver entrat a la fase 1. L'explicació cal buscar-la en el criteri que aplica la Generalitat, que considera la capital catalana una única regió sanitària i això deixa engabiats els seus habitants, tot i que la realitat metropolitana constitueix una extensa xarxa de 40 municipis on habiten dos de cada tres catalans i amb desenes de milers de moviments diaris entre ciutats per tot tipus de circumstàncies.

La xarxa de metro i tramvia de Barcelona, per exemple, s'estén a nou ciutats a part de la capital: l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, el Prat, Esplugues, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Sant Adrià de Besòs, Sant Feliu de Llobregat i Sant Joan Despí. No obstant això, un barceloní continua sense poder sortir de la ciutat malgrat haver avançat de fase, tret que incompleixi el criteri de mobilitat de la Generalitat, que no pren com a referència la província, com suggereix el Ministeri de Sanitat.

L'aplicació d'aquest criteri provoca situacions surrealistes. Un veí de l’Hospitalet, la segona ciutat més poblada de Catalunya, per exemple, no pot travessar el carrer Riera Blanca, que limita amb Barcelona, per fer una compra i en canvi podria recórrer més de 50 quilòmetres per desplaçar-se fins a Vilafranca del Penedès. O viatjar més de 60 quilòmetres, fins a Castellet i la Gornal, ja al límit amb la província de Tarragona. L'explicació és que aquestes dues ciutats tan distants formen part de l'àrea sanitària metropolitana sud, igual que l’Hospitalet, a la qual no pertany Barcelona.

“Tot això em sembla absurd i demostra que la Generalitat no entén la realitat social i econòmica de la regió metropolitana, és una cosa que els resulta aliena”, es lamenta Núria Marín, alcaldessa de l’Hospitalet i presidenta de la Diputació de Barcelona. Marín es pregunta “qui controlarà que es compleixi aquest criteri?” i respon que ella no donarà ordres a la Guàrdia perquè ho facin.

Jaime Ventura, un jubilat de 76 anys, assegura que el que està passant és “una incongruència total i absoluta, un absurd”, i explica el seu cas. Viu al carrer Mas de l’Hospitalet, i guarda el seu vehicle en un aparcament situat a 20 metres, davant de casa, però al terme de Barcelona. En aquest mateix edifici hi ha la farmàcia i al costat, la fleca, a la qual no ha deixat d'anar durant el confinament. “És més raonable això que no pas caminar 600 metres per anar a una altra fleca sense sortir del terme municipal de l’Hospitalet”, explica. “Mai m'ha parat la policia, però si ho fan tinc molt clar que el que estic fent és de pura lògica”.

L'alcaldessa Marín retreu a la Generalitat que no hagi consultat amb els ajuntaments afectats i és una de les signants d'una carta de 30 alcaldes metropolitans del PSC remesa dissabte al president de la Generalitat, Quim Torra, demanant-li que unifiqui en l'àmbit de la mobilitat en una sola les tres zones sanitàries afectades: Barcelona ciutat, àrea metropolitana nord i àrea metropolitana sud. “Espero que rectifiquin”, diu Marín, que ha estat convocada a una reunió aquest dilluns per la Generalitat. “De reunions en fem moltes, sí, però de vegades serveixen de poc", afegeix.

Els alcaldes constataven en la carta enviada a Torra que els madrilenys que viuen a la capital i a la província es poden moure per aquest àmbit sense problemes des d'aquest dilluns malgrat que tenen “uns índexs epidemiològics més divergents entre les diverses zones del seu territori dels que actualment tenim nosaltres”. Però a Barcelona, no, perquè el criteri del Departament de Salut, que encapçala la consellera Alba Vergés, és un altre.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'ha posicionat a favor de la petició dels alcaldes socialistes. “Nosaltres creiem que la nostra realitat econòmica i social és l'àrea metropolitana", informa Alfonso L. Congostrina. Volem treballar des del consens i des del Departament de Salut se'ns va demanar uns dies per valorar la unificació de les regions sanitàries. Creiem que aquesta unió s'ha de fer com a molt tard dilluns que ve. Cal normalitzar aquesta situació. Fins i tot quan anem en metro o amb altres transports públics anem canviant de municipi sense adonar-nos-en, no té sentit”.

Football news:

El delantero sherky, de 16 años, extendió su contrato con Lyon hasta 2023. Están Interesados en el Real Madrid y el Manchester United
Eric Dyer: Mourinho sabe cómo encender el fuego dentro de los jugadores
Blanc es una opción prioritaria para el Valencia. En la lista de candidatos Marc Silva y Quique flores
El ex portero del Spartak Mitrushkin entrena con el Mónaco (Sport-Express)
Javier Tebas: el Real Madrid puede hacer una llamada sobre los árbitros 20 minutos después del partido, eso no es saludable para todo el árbitro
Maurizio Sarri: un día Higuaín debe ser mimado y otro clavado en la pared
Los brazaletes del capitán Huesca son un libro de texto sobre historia y geografía de España